DoporučujemeZaložit web nebo e-shop

23.2.2012   Xantipa I. F5J




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Někdy vloni touhle dobou se mi poštěstilo získat svého času špičkový model kategorie F3J Xantipa I. Roky soutěžního provozu na něm byly velmi znát, včetně několika prasklin potahu, ale jinak šlo o kompletní a provozu schopný model. Během roku jsem občas z poza skříně vytáhl nějaký díl a něco málo na něm zapracoval ale celkové dokončení a osazení bylo plánováno na zimu 2015/2016. Nyní je vše hotovo a já můžu zveřejnit tento článek.

Něco technického popisu úvodem:
Xantipa I. je (byla) soutěžní celokompozitový model pro FAI kategorii F3J.
Rozpětí 3260mm, délka 1450mm, hmotnost od 2200g, nosná plocha 64,5dm2.
Trup je laminátový s uhlíkovými výztuhami v ocasní části a dvoudílnou převlečnou špicí. Třídílné skořepinové křídlo je sendvič sklo/balza/sklo, hlavní nosník má olaminovanou balzovou stojinu a uhlíkové pásnice, spojky jsou plné uhlíkové čtvercového průřezu.
Motýlkové ocasní plochy jsou laminátové a k trupu jsou šroubované, jejich náhon je bowdeny.

Začal jsem opravou křídla – levé ucho mělo zhruba uprostřed proraženou náběžnou část do hloubky 35mm a centroplán měl prasklý horní i spodní potah od náběžky až k nosníku. U ucha jsem vyřízl celou poškozenou část v délce asi 100mm, z vnitřní strany otvor orámoval pásky balzy a na ně dolepil nový balzový potah. Opravené místo je s přesahem přelaminováno. U centroplánu jsem probrousil potah až na balzu a vzniklou prohlubeň vyplnil směsí epoxidu a sekaného skla. Potom je vše vytmeleno, vybroušeno a přelakováno.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

U trupu bylo potřeba vyřešit uložení motoru, přístup k akumulátoru a upevnění převlečné špice, která byla v tomhle případě jedinou výhodou, protože všechny práce probíhaly na ní a nebylo potřeba stále bojovat s 1,5m dlouhým trupem. Průměr motorové přepážky a kuželu byl přizpůsoben motoru Turnigy GliderDrive, což je štíhlá kapotovaná oběžka. Přepážka je z oboustranně olaminované překližky.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pro přístup k baterce a výškoměru jsem nakonec odřízl klasickou kabinku, která drží na, z vnitřní strany, přilepené uhlíkové struně. Upevnění celé špice je „na prasáka“ dvěma šrouby skrz laminát až do překližkových zesílení nalepených z vnitřní strany trupu. Uložení serv na původním místě je zvýšeno nalepením desky z překližky, vnitřní špice je uříznuta kousek před touhle deskou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Osazení je: motor, regulátor, SBEC, motýl, klapky. Na křidélkách jsou nějaké šuplíkové 17g. číny.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17.2.2012

Onehdá mi kolega Václav věnoval 2 mrtvé motory na "reciklaci", vyhořelý TURNIGY Aerodrive C3542 a PARKZONE BL.15 s popraskaným pláštěm a uložením hřídele. Ne náhodou oba motory sloužily v jeho slavné Bf 109.

Protože jsem od přírody šťoura zkusil jsem oba motory porovnat a proměřit. A ejhle, v hlavních parametrech tj. průměr a délka statoru a vnitřní průměr rotoru byly téměř shodné. Rozdíly jsou ve vnějších rozměrech, průměru hřílelí a všech ložisek a v uložení hřídele, které je kupodivu u TURNIGY mnohem delší a masivnější !?
Nápad pokusit se poskládat funkční motor přišel téměř okamžitě.

 

 

 

 

 

 

 

 

Trochu špekulování dalo pořízení nových ložisek, hlavně pak toho předního, protože kombinace průměrů vnitřní 4 a vnější 14 + osazení prostě nebyla k sehnání. Nakonec zvítězila varianta vnitřní 4 / vnější 13 a zbastlení vypouzdření domku.
Jak je již uvedeno, uložení hřídele u TURNIGY je mnohem delší a masivnější, zejména směrem dovnitř rotoru. Výsledkem je 4mm mezera mezi pláštěm a čelem statoru a tím i nesymetrie mezi vynutím a magnety. Jediné řešení odfrézovat 3mm pouzdra hřídele z vnitřní strany rotoru.

 

 

 

 

 

 

 

 

Celková kompletace už byla jednoduchá, jen hlodal červ nejistoty jestli to nakonec stejně všechno nepoletí do koše.
Nakonec to vypadá že poletí. Ale do vzduchu. Motor se točí bez problémů, takže ho zkusím šoupnout do Phoenixe kterému silnější pohon citelně chybí!

 

 

 

 

 

 

 

 

3.7.2011

Pokračuju ve vývoji Flugcojku I. Jako další přišla na řadu výměna PS křídla od pelikána za konstrukční křídlo stavěné podle vlastního návrhu. Nejdřív sem nastudoval nějakou teorii abych to nemusel rovnou hodit do koše a pak se pustil do stavby. Konstrukce je záměrně pro ověření hodně smíšená - hlavní nosník je uhlíková trubka, 2 pomocné pásnice pro tuhý potah smrk, zbytek balsa a potah nažehlovací fólií.
Kupodivu to i lítá
yes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1.2011  
Přidávám fotky z výroby lyží pro můj Flugcojk I. Materiál: překližka 0,8mm / balza 5mm / trhací nýt 5x20mm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výsledek můžete vidět na fotkách éra v profilu, nebo z prosincového létání.
 

1.9.2010
Stavba Petrovy Sky Lady vrcholí. Trup a křídlo je originální originál made in China, směrovka a kompletní výškovka naopak vlastnoruční Petrova práce. Pohon a ovládání from Cessna 480, sklopná vrtule je kompozitová Graupner CAM Folding prop.

Budiž proto od nynějška nazývána Sky Lady EVO IV
















 

 

 

 

 

 

 
















  Střídavá oběžka v trupu Sky Lady, kdo neviděl neuvěří.
  Hustýýý! cool











 

25.8.2010
Hrubá stavba jde do finiše. Serva směrovky a výškovky jsou na balzových nosnících vyztužených překližkou 0,8 mm. Ovládání kormidel je bowdenem s ocelovým táhlem ø 0,8 mm. Zalepení pantů chtělo trochu přesnosti tak sem použil kolíčky enlightened. Serva křidýlek jsou vtlačena do šachet v křídle a přilepena oboustranou páskou. Uchycení všech táhel je 1 mm domečky MP Jet.
















 



 

19.8.2010
Další postup! Směrovka a výškovka jsou téměř dokončeny. Kompletně obroušeno a spasováno s pevnými částmi, včetně výřezů pro pantíky - viz. foto!  Ve skutečnosti jsem ještě dál - vše je již nalakováno a potaženo, jen nestíhám fotit a dávat na stránky frown.

Na víkend plánuju velkej pokrok, takže další info bude následovat!

















 

16.8.2010
Tak se nám to trošku hnulo kupředu! V pátek dorazilo letecký smetí na aeroplán (křídlo, lože, kryt a motor) a domácí dodělávky taky postupujou. Prasklina na trupu je opravená, pylon křídla je téměř slepenej, výškovka vyřezaná a směrovka nahrubo slepená - viz. foto.
Teď bude následovat oblíbené broušení, lakování, potahování zase lakování a pak možná, konečně nějaký kompletování.
Musim si koupit nějaký kvalitní čichadlo aby mi to šlo pěkně od ruky cheeky










 

11.8.2010   Tak začínám!
Nejdřív je na řadě trochu tý demolice crying. Musí se demontovat původní motorové lože pro čuďák a z prostoru za motorovou přepážkou vydolovat zabudovanou nádrž, pokud možno za minimálních škod na trupu. Jediný možný přístup je odspodu přes dvě balzové podlahy a vrstvu pěny kterou je nádrž obalena. Jde to celkem od ruky a za hoďku je hotovo. Volné místo po nádrži bude později využito pro Akku pack.pohled na vnitřní přepážku - v díře prosvítá nádrž


















 

10.8.2010    Po krátkém rozmýšlení bylo rozhodnuto pokračovat ve vývoji nedokončeného, 10 let starého modelu. Moje vize je asi tahle:
1. Konverze trupu, původně na motor 2,0 cm3 na elektro "480"
2. Maximální využití dostupných náhradních dílů na model Cessna 480 by Pelikán - křídlo, motorové lože, kryt
3. Pokusit se to nerozbít při prvním startu!














 

imagePřestavba #1

Petr připravuje implantaci dílů pohonu a ovládání z Cessny do úplně nové Sky Lady, kterou sestaví z náhradních dílů.